08 december 2006


Is travestie behandelbaar? -- Gestopte travestieten


De vraag van Sander was: "Is travestie behandelbaar?" Is het mogelijk ermee te stoppen? Sander wilde de travestieladder weer af lopen. Teddy reageerde daar het meest uitgesproken op: "Travestie gaat nooit meer over. Nooit!" Mijn antwoord was dat het consequent vermijden van de koppeling travestie--seks (als je dat kunt) op termijn in ieder geval leidt tot het verdwijnen van de beroemde/beruchte drang.

Maar hoe zeker ben ik daarvan? De eerste reden is de gedragsanalyse. Travestie is geen vreemd gedrag maar normaal functioneel gedrag dat de gedragswetten volgt. Door onderzoek weten we dat ook bevestigd. Travestie-gedrag treedt alleen in bepaalde situaties op en travestie-gedrag levert ook een hoop bevrediging, ontspanning etc. op. Verder weten we uit onderzoek dat travestie en seks aan elkaar gekoppeld zijn. Er zijn ook voorbeelden van mannen/jongens die zich wel overtuigend volledig als vrouw verkleden en waarbij die koppeling (nog)niet bestaat. Maar die wijken duidelijk af van het normale beeld en die missen b.v. ook de beroemde/beruchte drang.

Normale seksuele travestie wordt dus bekrachtigd (van tijd tot tijd, misschien helemaal niet zo vaak) door seks. Op zich zit daar niets verkeerds of kwalijks bij, lijkt mij. Op het moment dat je die bekrachtiging blijvend weghaalt (best een ingreep in het persoonlijke leven dus), zal op termijn die functie van travestie verdwijnen. En naarmate je meer in travestie bent of loopt, zal die koppeling onder die omstandigheden sneller verdwijnen. Je kunt dan nog steeds om andere redenen in travestie lopen of zijn, maar die beroemde/beruchte drang die zo kenmerkend is voor seksuele drang is aan het verdwijnen of is verdwenen mits je erin slaagt wel regelmatig op een andere manier seks te hebben.

De tweede reden is mijn eigen ervaring. Ik heb het uitgeprobeerd en het werkt, tenminste bij mij. Maar 1 proefpersoon is natuurlijk niet echt veel.

Is er geen verder bewijs? De gedragsanalyse, de theorie blijkt in de praktijk meestal wel behoorlijk goed te werken. Maar toch kan het gebeuren dat je je soms op basis van die gedragsanalyse vergist of net even anders uitkomt, dan je hoopte.

De gebeurtenis die bij mij leidde tot het oprakelen van de vraag 'Is travestie behandelbaar?' was iemand die mij vertelde dat hij in zijn jeugd ook met travestie geƫxperimenteerd had, maar dat hij uiteindelijk niet verder was gegaan en weer gestopt was. Kennelijk klopt het dus niet dat travestie na een eerste kennismaking altijd groeit en verder gaat. Er kunnen dus als het ware natuurlijke omstandigheden ontstaan waaronder het travestiegedrag afneemt en soms zelfs helemaal verdwijnt.

Vervolgens vroeg ik me af of er misschien iets meer bekend is over travestieten die er mee gestopt zijn. In mijn notities vond ik het eerder vermelde Panorama onderzoek. Volgens dit vragenlijst-onderzoek is maar ongeveer 1 van de 4 travestieten nog actief met travestie. Tegenover iedere travestiet die zich nog verkleedt, staan er dus 3 andere die het om een andere reden niet meer doen. Het idee dat je er dus nooit weer mee kunt ophouden, klopt kennelijk niet. Natuurlijk kan het best zijn dat sommige van die mensen er ooit weer mee zullen beginnen. Maar de hoeveelheid gestopten is dermate groot dat het moeilijk is om te geloven dat iedereen er ooit weer mee zal beginnen. Stoppen met (seksuele) travestie is dus helemaal niet zo uitzonderlijk als wij soms denken.

0 reacties

Een reactie posten