22 november 2007


Crash course 'VROUW WORDEN': 19 tips


Ik geef hierna mijn belangrijkste tips om vrouw te worden, dat wil zeggen om over te komen bij anderen als vrouw.

1. Veel t's zijn vooral met hun gevoel bezig. Travestie is een manier om je fijn te voelen. Travestie is een manier om je vrouw zijn te beleven. Maar om als vrouw over te komen, doet je gevoel er volstrekt niet toe. Ik heb me hoogst miserabel gevoeld door een opkomende griep en toch (ongewild en ongevraagd overigens) een prijs gewonnen in een kledingwedstrijd. Alleen je uiterlijk bepaalt, hoe je overkomt. Dat is ook precies wat Monica in het citaat in de vorige notitie stelde: je uiterlijk bepaalt. En voor dat uiterlijk ben jij zelf volledig verantwoordelijk.

2. Ik citeerde in de vorige notitie Monica die een bepaald standpunt verkondigt over hoe je je moet kleden. De ideeën die je hebt over kleden en verkleden bepalen in de praktijk voor een groot deel hoeveel succes je uiteindelijk hebt. Zo lang je de verkeerde ideeën hebt, wordt het niets. Succesvolle travestie begint bij goed nadenken. Bij Monica is dat ook merkbaar. Zij ziet er heel anders uit dan de doorsnee t. Maar zij kijkt dan ook heel anders tegen dat omkleden aan. Zorg dus als eerste stap dat je je denken over dit soort dingen op orde krijgt. Goed kleden begint met goed denken!

3. Het doel is niet een bepaald uiterlijk te hebben. Het doel is op een bepaalde manier over te komen bij je publiek. Het uiterlijk is daarvoor je middel, je gereedschap. Dat is een totaal ander idee dan wat je bij normale travestie thuis hebt. Want daar ben jij zelf dat publiek. Dan speel je dus een thuiswedstrijd en win je altijd. Nu speel je tegen een publiek dat je niet kent en waarvan je volledig afhankelijk bent. Dat lijkt eerst niet leuk, maar maakt het ontzettend veel spannender en uitdagender. Dit is niet ontspannend, maar inspannend. Het is niet meer veilig, maar gevaarlijk. Het is niet meer goed voorspelbaar, maar onzeker. Kortom, welkom in de echte wereld.

4. Het doel is merkwaardig genoeg niet om als vrouw over te komen. Dit lijkt misschien wat vreemd, maar toch is het zo. Het doel is als een bepaald soort/type vrouw over te komen. Bij voorbeeld als leuke vrouw, knappe vrouw, sexy vrouw, uitdagende vrouw, aparte vrouw, Haags dametje, ouwe taart, moderne vrouw, etc.

5. Je probeert als een bepaald type vrouw over te komen. Maar wat als men merkt dat je man bent? Dat geeft helemaal niet. Maak je er niet druk over. Als het goed is, vindt men de vrouw die je uitbeeldt zo leuk dat men het helemaal niet erg vindt dat je eigenlijk man bent. Men zal het eerder knap vinden. Op het moment dat het publiek helemaal niet meer kan doorhebben dat je in feite man bent, houdt het in feite op travestie te zijn en wordt het wat eng. Op dat moment kom je over als iets anders dan wat je in feite bent en sociaal gezien is dat niet handig en verstandig. Speel liever open kaart en durf jezelf te zijn.

6. Wat is je doel precies? Wil je je fijn voelen door het verkleden? Prima, blijf lekker thuis. Wil je je vrouw zijn tot uitdrukking brengen? Je gelooft zelf niet echt dat je vrouw bent. Je hebt kleding nodig om jezelf te overtuigen van je vrouw zijn. Een echte vrouw voelt zich in broek en t-shirt ook prima. Wil je als mevrouw aangesproken worden door het meisje achter de kassa in een super waar men je niet kent? Prima, maar het kan best zijn dat het volgende meisje je aanspreekt met 'mijnheer'. Wanneer 8 van de 10 meisjes je aanspreken met 'mevrouw', ben je dan gelukkig? Vreemd iets om op te kicken, lijkt me. In de praktijk ken ik ook geen t's die dit doel echt bewust nastreven en checken. Wil je gewoon leuk en op een positieve manier overkomen? Prima, dan kunnen we zaken doen.

7. Waarom is dat doel dat je hebt met het verkleden, precies belangrijk voor je? Wat is je voordeel? Ben je bang dat je als man herkend zult worden? Angst is een slechte drijfveer. Vind je het verkleed zijn leuk en opwindend? Kun je dan niet beter thuis lekker je gang gaan? Is het nieuwsgierigheid hoe je uiterlijk zal vallen? Prima, dat moet kunnen. Vind je het leuk er goed uit te zien en wat op te vallen? Ook een goed argument, lijkt me. Ben je uit op seks met mannen? Je bent zeldzaam, maar het is je goeie recht. Zoek je een leuke vriendin? Wel, dat valt te proberen. Wil je waardering voor je vermogen een leuke vrouw neer te zetten? Gelijk heb je, maar is het al die moeite waard?

8. Toch blijft dat doel nog wat vaag. Hoe probeer je er nu precies uit te zien? Wat is het ideaal dat je nastreeft? Zelf was mijn eerste travestie-ervaring een foto uit de Franse Vogue die ik met mezelf als model opnieuw maakte. Ook later heb ik heel vaak geprobeerd foto's en meisjes die ik in bepaalde kleding gezien had, na te spelen. Op die manier heb je een concreet voorbeeld als uitgangspunt om naar toe te werken.

9. Je hebt wel ervaring met thuis-travestie. Maar je hebt niet of amper ervaring met publieke travestie. Dat probleem kun je overbruggen door foto's te maken en die te vergelijken met foto's van je doelvrouwen.

10. Je lichaam en gezicht zijn te mannelijk. Dat kan heel goed kloppen. Lang niet iedere man (en helaas ook niet iedere vrouw) kan met succes een vrouw uitbeelden zoals wij die ons graag voorstellen. De natuur is wreed in dit opzicht. Ook artsen hebben hiervoor helaas geen echte oplossing. Laat je niets op de mouw spelden.

11. Accepteer je lichaam als een uitgangspunt en gegeven in plaats van het te willen veranderen. Dat lichaam is je basis voor je rol. Je hebt er ieder stukje van nodig. Accepteer ook bewust je sekse als een uitgangspunt en gegeven. Dat maakt het praten met andere mensen veel gemakkelijker. Wanneer je je eigen lichaam en je eigen sekse accepteert voor wat ze zijn, kom je authentieker en zelfbewuster over. Zo kun je krom gaan lopen als je lang bent, maar daar word je niet mooier van. Rechtop lopen en hoge hakken aantrekken is beter. Een penis zit bij het overkomen als vrouw nooit in de weg of je moet echt seks met iemand willen hebben. En dan is het meestal wel handig. Om die reden prefereer ik in beginsel ook het eigen haar boven een pruik. Tegenwoordig ben ik dan onmiddellijk duidelijk 'man', maar vroeger leverde dat een heel overtuigend 'plaatje' op. Het resultaat van dat streven naar zijn zoals je bent, is dat ik nu liefst kies voor man-in-rok of man-in-mini. Het nadeel dat je dan duidelijk man bent, vind ik zelf eigenlijk een voordeel. Het punt waar het me hier om gaat, is dat het allemaal snel taarterig wordt. Al dat kunst- en vliegwerk levert snel een plaatje op dat niet meer als echt overkomt. Kijk naar fotomodellen. Zij zien er soms uit alsof ze zo uit de douche zijn gestapt: schoon, natuurlijk en puur. Dat is natuurlijk niet zo, maar zo lijkt het wel en daar gaat het om.

12. Je hebt twee belangrijke middelen om je mannelijke lijf te vervrouwelijken. Kleren en make-up. Zorg dat je veel tijd besteedt aan die twee zaken. Word een mode-expert. Kijk naar modefoto's en zoek uit welke je mooi vindt en waarom. Word een make-up artiest. T's zijn op beide gebieden vaak slecht onderlegd.

13. Hou het vervolgens simpel en beperkt. Wat ik bijvoorbeeld OK vind, is alleen een lange, zwarte trui met een majo en een paar laarzen. Aan de reacties te merken, heeft het volgens veel mensen iets. Make-up laat ik achterwege als man-in-mini. Ik ben man tenslotte. In volledige travestie werk ik mijn baard zorgvuldig weg en maak ik me niet al te nadrukkelijk op. Vrouwen vinden dan vaak dat ik me ook wat zou moeten opmaken. Dat is dus precies het effect dat ik wilde hebben.

14. Sommige t's vinden dat je je kleding moet kunnen vergelijken met die van de gemiddelde vrouw. Als je vergelijkbare kleding draagt, zou het goed zijn. Met dat criterium ben ik het niet eens. De bedoeling is dat je er leuk en apart uitziet, dus bepaald niet als een doorsnee vrouw. Als je de doorsnee-vrouw als criterium neemt, mik je gewoon veel te laag. Als man heb je juist iets extra's nodig om je mannelijke kenmerken wat te camoufleren.

15. Travestie is veel werk. Als je je volledig en goed wilt verkleden als vrouw is het zelfs ontzettend veel werk. Heb je dat er voor over? Jammer genoeg willen de meeste t's snel resultaat. Echte vrouwen zijn in dit opzicht een stuk vasthoudender.

16. Het grootste probleem bij travestie is het verschoven vrouwbeeld. Jij vindt dat je er prachtig uitziet. Maar wat vinden andere mensen ervan? Dat kun je peilen door op de reacties te letten. Als mensen naar je toe komen en praatjes met je beginnen te maken, heeft het wel iets. Als mensen wegkijken en uit je buurt blijven, vinden ze het maar niks.

17. Het verschoven vrouwbeeld ontstaat door de bekrachtiging met seks. Daardoor ga je je eigen 'plaatje' opwindend vinden. Andere mensen zien dat 'plaatje' nog steeds net als eerst en dus heel anders. Het gevolg is dat je voor jezelf totaal andere criteria aanlegt, dan andere mensen doen. Erg lastig en vervelend dus. Remedie: of je kiest om thuis te blijven met seks, of je kiest voor de straat zonder seks. Zelf geloof ik niet dat een tussenweg echt mogelijk is.

18. Ook al draag je vrouwenkleren, je hebt nog steeds de geest van een man. Probeer voor de verandering eens aardig, lief, vriendelijk, sociaal en belangstellend te zijn en niet steeds over je eigen prestaties te praten. Probeer te luisteren en te vragen zoals een echte vrouw dat zo perfect kan. Als je dat kunt, wil ik die dameskleren die je eigenlijk volstrekt niet staan, wel op de koop toe nemen.

19. Discriminatie hoort erbij, anders zou travestie geen travestie meer zijn. Alleen t's die daar tegen kunnen, overleven. Gefeliciteerd dat je er nog bent. Wees er maar trots op, want het is velen helaas niet gegeven.



0 reacties

Een reactie posten